A panasz előterjesztésére jogosultak személyi köre

A kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény (Kit.) hatálya alá tartozó kormánytisztviselők.

A panasz tárgyköre

A Kit. 2020. január 1. napjától hatályos módosított rendelkezései értelmében minden kormányzati szolgálati jogviszonyból származó igény a Döntőbizottság előtt érvényesíthető.

A panasz előterjesztésének határideje

A panaszt a sérelmesnek tartott munkáltatói intézkedésről szóló irat kézbesítésétől számított harminc napon belül lehet benyújtani

a) a kormányzati szolgálati jogviszony megszűnése és megszüntetése,
b) az összeférhetetlenség megszüntetésére irányuló írásbeli felszólítás,
c) a teljesítményértékelés,
d) a fegyelmi és kártérítési ügyben hozott határozat,
e) a kinevezés egyoldalú módosítása,
f) a sérelemdíj megfizetése ügyében hozott határozat,
g) a fizetési felszólítás
tárgyában.

A fentiekben meghatározottakon túli igény esetén a panaszt az elévülési időn belül lehet előterjeszteni.

A jogviszony közös megegyezéssel történő megszüntetésére vonatkozó megállapodás megtámadása esetén a kormánytisztviselő a közszolgálati panaszt a  kormányzati igazgatási szervnél történt megtámadás eredménytelenségének megállapításától számított harminc napon belül terjesztheti elő. A megtámadás eredménytelen, ha a másik fél (a kormányzati igazgatási szerv) annak közlésétől számított tizenöt napon belül nem válaszol, vagy azt nem fogadja el.

A határidőt megtartottnak kell tekinteni: ha a közszolgálati panaszt legkésőbb a határidő utolsó napján ajánlott küldeményként postára adták vagy elektronikus dokumentumként  megküldték. Ha a fél a közszolgálati panasz beadására megállapított határidőt elmulasztja, igazolással élhet. Az igény hat hónap elteltével nem érvényesíthető.

Igazolási kérelem: A panasz benyújtására nyitva álló igényérvényesítési határidő elmulasztása esetén, az elmulasztott határidő utolsó napjától számított tizenöt napon belül igazolási kérelem terjeszthető elő, amellyel egyidejűleg pótolni kell az elmulasztott cselekményt. Ha a mulasztás ténye később jutott a panaszos tudomására, vagy az akadály később szűnt meg, az igazolási kérelem előterjesztésének határideje a tudomásszerzéssel, vagy az akadály megszűnésével veszi kezdetét, azonban a mulasztástól számított három hónap eltelte után igazolási kérelmet előterjeszteni nem lehet. Az igazolási kérelemben elő kell adni a mulasztás okát és a mulasztás vétlenségét valószínűsítő körülményeket. Az igazolási kérelemről az eljáró tanács, ha pedig tanácskijelölés még nem történt, a Döntőbizottság elnöke dönt.

A panasz előterjesztése

• papíralapú vagy elektronikus dokumentumban, az igényt alátámasztó okiratokkal együtt
• papíralapú előterjesztés esetén a panaszt és mellékleteit három példányban kell előterjeszteni,
• papíralapú előterjesztés címe: Közszolgálati Döntőbizottság (postai úton: 1357 Budapest, Pf.: 6., személyesen benyújtható a Közszolgálati Döntőbizottság Titkárságán: 1055 Budapest, Kossuth Lajos tér 2-4. I. emelet 53.)
• elektronikusan is előterjeszthető az e-Papír szolgáltatáson keresztül

A panasz kötelező tartalmi elemei

a) a panaszos (és képviselője) neve, lakcíme (székhelye), elérhetősége (telefonszám, e-mail cím);
b) a sérelmesnek tartott munkáltatói intézkedést meghozó kormányzati igazgatási szerv neve és székhelye;
c) a sérelmesnek tartott munkáltatói intézkedés;
d) az érvényesíteni kívánt jog és az annak alapjául szolgáló tények, bizonyítékok;
e) a Döntőbizottság döntésére irányuló határozott kérelem és ennek indokai

Beadványok

Papíralapú kapcsolattartás választása esetén a felek beadványaikat és azok mellékleteit három példányban kötelesek előterjeszteni.

Eljárási határidő

60 nap, amely indokolt esetben további 60 nappal meghosszabbítható.

A kormánytisztviselő közvetlenül a bírósághoz fordulhat keresetével (a határidő lejártától számított harminc napon belül), ha a Közszolgálati Döntőbizottság a jogszabályi határidőn belül nem bírálja el a panaszt.